God pris er viktigere enn kjente merkevarer for nordmenn


To av tre nordmenn velger gunstig pris fremfor kjente merkevarer når de handler på nett. Det kommer frem i en landsdekkende undersøkelse gjennomført av InFact for nettforhandleren Wee.no.

Den landsdekkende undersøkelsen, som er gjennomført av InFact på vegne av utstyrs- og maskinleverandøren Wee.no, viser at nordmenn flest er opptatte av pris når de handler på nett. 59 prosent av nordmenn mener prisen på varen er viktigere for dem enn at varen de kjøper har et kjent merkenavn. I snitt oppgir 25 prosent av nordmenn at merkevare betyr mer enn pris, mens 16 prosent er usikre. Undersøkelsen viser at spesielt unge opp til 30 år er mer opptatt av pris enn merkevare når de handler på nett. Østlandet utenom Oslo er det området som er aller mest prisopptatt i Norge. Her svarer 67 prosent at de kjøper på pris framfor merkevare. På motsatt side er de aller mest opptatt av kjente merkevarer på Sørlandet: 31,5 prosent svarer her at merkevarer betyr mer enn god pris, noe som er 6,5 prosent over landsgjennomsnittet. Netthandel endrer vanene Wee.no leverer utstyr og maskiner til landbruket, bygg/anlegg og husholdninger over sin landsdekkende nettbutikk, og daglig leder Rune Wee registrerer at stadig flere handler varer for over 100 000 kroner på nett. Han er ikke overrasket over folks fokus på priser. – Netthandel har skapt et vesentlig større varetilbud for folk flest, og disse varene ligger nå bare et tastetrykk unna. Jeg tror den aktive netthandler har fått øynene opp for hvilke besparelser man kan gjøre ved å handle varer på nett – spesielt dersom man tar seg tid til å søke litt. I så måte handler kjøp på nett mer om det beste pristilbudet enn om å finne én bestemt merkevare, sier Rune Wee. Wee.no satser selv på prisgunstige importprodukter uten kjente merkenavn, men også på å bygge sine egne merkenavn, noe Rune Wee mener er viktig. – Kjente merkenavn er ikke alltid ensbetydende med bedre kvalitet, noe mange selvsagt er klar over. For vår del er det viktig å bygge våre egne merkenavn for å sikre at kundene kjenner igjen våre produktserier, for å skape identitet og bygge tillit. Men gunstig pris er åpenbart viktigst for folk flest, og derfor har dette høyt fokus hos oss, avslutter daglig leder i Wee.no, Rune Wee.