(Mandag 23. mai 2016) En fersk, landsdekkende undersøkelse gjennomført av InFact viser at den yngste befolkningsgruppen er den mest prisbevisste, mens pensjonistene er de mest merkebevisste når de handler på nett. Andelen personer som kun handler på beste pris har falt betydelig de siste to årene.
I undersøkelsen, som er gjennomført av InFact på vegne av den nettbaserte utstyrsleverandøren Wee.no, svarer 49 prosent av respondentene at pris er den viktigste faktoren når de handler varer på nett. Selv om pris fortsatt er oppgitt som viktigst for nordmenn, er dette en nedgang på ti prosent fra tilsvarende undersøkelse i 2014. Befolkningen som er mest opptatt av pris finner vi i Nord-Norge, hvor 58,9 prosent svarer at pris er det viktigste når de handler. I motsatt ende finner vi Oslo, hvor kun 35,7 prosent mener pris er den viktigste faktoren når de handler på nett.
Eldre mest opptatt av merke
I den landsdekkende undersøkelsen svarer hele 34 prosent i aldersgruppen 65+ at merke er den viktigste faktoren når de handler, noe som gjør denne aldersgruppen til den mest opptatt av merkevare. I aldersgruppen 18-29 svarer kun 29,8 prosent det samme. De yngste er klart mest prisopptatt når de handler: 54,8 prosent svarer at pris er viktigst i denne gruppen.
Ønsker mest mulig for pengene
Daglig leder i utstyrsleverandøren Wee.no, Rune Wee, mener nordmenn generelt er mer opptatt av hva de får for pengene nå enn tidligere.
- At merkevarer øker i betydning på bekostning av pris er litt overraskende sett ut ifra den noe negative økonomiske stemningen i landet for tiden. Med kunder i hele landet merker vi at folk vil ha mest mulig verdi for pengene, enten de er merkebevisste eller ikke. Hvor opptatt av merkevarer kundene er avhenger selvsagt av hvilke type varer de handler, men eldre personer er stort sett mer merketro enn de yngre kjøpergruppene, sier daglig leder i Wee.no, Rune Wee.