COVID-19 er en utfordring for fysiske butikker – men skaper mer salg på nett. Slik merker WeeGruppen endringer i nordmenns handlevaner.
Koronaviruset herjer for tiden fritt og går nå rett i strupen på norsk faghandel. Det er med på å skape svært uforutsigbare tider, ikke minst for de store butikkjedene som for tiden permitterer flere tusen ansatte.
Men samtidig som butikkhandelen går ned, vokser aktører som kan tilby alternative tjenester. Hjemleveringsselskaper som Posten Norge, PostNord, Helthjem og Kolonial.no kan melde om økt etterspørsel, og digitale markedsplasser – som Miinto.no – får stadig flere kunder. Systemleverandøren Front Systems, som leverer kassesystemer i det norske markedet, meldte i midten av mars at salg via nettbutikker økte med 47 prosent på én uke, mens fysisk butikk samtidig falt med 68 prosent. Elkjøp kunne på sin side melde om en salgsøkning på nett på hele 36 prosent mellom 29. februar og 21. mars.
Handler mer på nett
Også WeeGruppen merker endringene i nordmenns handlevaner.
[caption id="attachment_1428" align="alignright" width="768"]
Rune Wee[/caption]
– Nordmenn er blitt mer vandt med netthandel, og vi merker at kostbart utstyr som traktorer og gravemaskiner selges mer på nett enn noen gang før. Denne effekten bare øker i korona-tider, sier daglig leder i Wee.no, Rune Wee.
– Selv om COVID-19 setter en brems på økonomien, er hverdagen den samme for svært mange – ikke minst i landbruket. Forskjellen er bare at stadig flere velger å kjøpe utstyret sitt på nett, for på den måten å minimere kontakten med personer utenfor familien, sier Wee.
Wee.no har tatt alle forholdsregler rundt koronaviruset, men leverer fortsatt ut varer fra sine lokaler for dem som har behov for dette. Nettsalget og driften går etter forholdene normalt, og alle som trenger hjelp oppfordres til å ringe, sier Rune Wee.
Skaper nye behov
Koronatider er også med på å skape nye behov. Maskinansvarlig i Wee.no, Jan Sigurd Bakken, viser til et typisk eksempel fra landbruket, der etterspørselen endrer seg for enkelte produkter.
[caption id="attachment_1134" align="alignright" width="300"]
Jan Sigurd Bakken i Wee.no[/caption]
– En kunde tok kontakt med oss for å kjøpe
klippemaskiner for sau. Han oppga at han normalt leide inn klippetjenester, men at han i dagens situasjon ikke kunne ha andre personer inne på gården. Dermed måtte han gjøre jobben selv, forteller Bakken.
Vil endre våre vaner
Hvordan koronaviruset vil påvirke faghandelen på sikt, er usikkert. Men at netthandelen styrkes av situasjonen vi er inne i, er Bakken i liten tvil om.
– Vi kommer til å se en rekke endringer i samfunnet i kjølvannet av Korona, og våre handlevaner inngår trolig i disse. COVID-19 vil nok styrke netthandel både for privatpersoner og næringslivet – og spesielt i landbruket – fordi langt flere nå vil venne seg til å handle i nettbutikk, sier Bakken.
– Hva gjelder vårt eget salg, går det for tiden mye av våre
PVC-gjerder, samt våre luftfylte matter
Airtrack - da folk har mer tid til hjemmearbeid og barna trenger aktiviteter. Snart regner vi med at
kajakksalget kommer i gang for alvor, for nordmenn blir nok i landet i sommer slik det ser ut nå, avslutter Jan Sigurd Bakken.
Sjekk ut alle våre nyeste
produkter her!