Duell: Elektrisk mot dieseldrevet gravemaskin
Elektriske gravemaskiner er nå fullgode alternativer til dieseldrevne gravere. Vi har sett på de viktigste forskjellene - og hva du bør ta hensyn til når du velger maskin.
Utviklingen av elektriske bygg- og anleggsmaskiner, så som elektriske gravere, har skutt fart de siste årene. Større krav til elektrifisering og lavere utslipp, samt stadig bedre teknologi, har økt markedsandelen til den elektriske drivlinjen.
I fjor lanserte Wee.no to identiske gravere med ulike drivlinjer: Den elektriske RWX 1,2 Electric og den dieseldrevne søsteren RWX 1-E. Graverne på rundt ett tonn har blitt grundig testet opp mot hverandre, forteller maskinansvarlig Jan Sigurd Bakken.
– Vår erfaring med de mindre batteri- og dieseldrevne graverne er at de nå er likestilt på de aller fleste områder. Hva gjelder RWX-serien er graverne relativt like både i kraft og håndtering. El-maskinene er fortsatt litt dyrere i innkjøp, men dette veies opp av lavere vedlikeholds- og driftskostnader, sier Bakken.
Samtidig er det en del forskjeller mellom de to drivlinjene som bør vurderes før man går til innkjøp. Valget av riktig graver handler om alt fra bruksområde til førerpreferanser, forteller Jan Sigurd Bakken.
– Det er flere faktorer som er til fordel for batteridrevet maskin. Likevel merker vi at valget fortsatt handler mest om krav i anbudsprosesser, der det nå kreves flere utslippsfrie maskiner for å sikre seg oppdrag.
– Skal salget av elektriske gravere øke, må flere potensielle brukere føle at det er mer praktisk for dem å benytte elektriske maskiner, sier Jan Sigurd Bakken.
Se videopresentasjon av forskjellene mellom RWX diesel og elektrisk, og hvilken som passer deg best!
Innendørs og utendørs
En av de viktigste, praktiske årsakene til å velge batteridrevne gravere, er at disse som utslippsfrie kan opereres innendørs eller under bakkenivå. Dette kan være til oppdrag så som riving og meisling.
– Det er en åpenbar fordel at den elektriske graveren er avgassfri, samt støyer og vibrerer mindre. Dette bedrer miljøet både for fører og omgivelsene. Mange og lange timer bak spakene blir lettere i en elektrisk maskin, sier Bakken.
Tilpasset lange arbeidsdager
Samtidig er det den dieseldrevne graverens store fordel at den kan driftes i lengre intervaller, og ikke krever lange pauser for ladning.
– Eksempelvis må vår RWX 1,2 Electric lades etter rundt 6 timers bruk, og krever 10 timer i kontakten for å fylle lithium-batteripakken helt. Det gjør den mindre praktisk når oppdraget er langt fra strømkilden, eller man kun jobber lange og tunge økter. Godt tilrettelagte ladefasiliteter er viktig om du skal drive effektivt med elektriske gravere, sier Jan Sigurd Bakken.
– Elektriske maskiner eller hybridvarianter vil med tiden ta en større del av dette markedet. Men for dem som må flytte maskinen langt og ofte, eller jobbe lange dager og ikke har tilgang til strøm, er den dieseldrevne graveren fortsatt å foretrekke, avslutter maskinansvarlig i Wee.no, Jan Sigurd Bakken.
Driftsvekt: 1000 kg
Motor: CHANGCHAI-192FAM énsylindret 7,5 kW (Euro 5)
Sendemål: 3127x950x2195mm
Graveskuff bredde: 410 mm
Hurtigkobling: S25
Maks breddejustering av belte: 23 cm
Graverekkevidde: 2925 mm
Maks gravedybde: 1735 mm
Maks gravehøyde: 3006 mm
Maks lastehøyde: 2248 mm
Bomsving: 90 grader (høyre) 30 grader (venstre)
Pris: Fra kr. 99 800 + mva
Tekniske data RWX 1,2 Electric
Vekt: 1200 kg
Svingmotor: Hydro Man (ZMP-1-200)
Batteri: 48V/200Ah
Mål: 3127x950x2195 mm
Graveskuff bredde: 380 mm
Hurtigkobling: S25
Graveradius: 3224 mm
Maks gravedybde: 1735 mm
Maks gravehøyde: 3006 mm
Bomsving: 90 grader (høyre) 30 grader (venstre)
Pris: Fra kr. 120 000 + mva