Lykkes med kreativt innhold på TikTok
Et vellykket testprosjekt på TikTok har ført til at Wee.no inkluderer den sosiale medieplattformen i selskapets langsiktige markedsstrategi. – Vi forventet ikke at TikTok skulle være en effektiv kanal for merkevarebygging i vår bransje, sier markedssjef i Wee.no, Vivian Wee Flatnes.
Wee.no har de siste tre årene kjørt et testprosjekt på TikTok for å kartlegge nye digitale løsninger for å nå ut til sine målgrupper. Nå har responsen blitt så stor at selskapet velger å trappe opp innholdsproduksjonen i kanalen, og samtidig gjøre TikTok til en integrert del av selskapets markeds- og kommunikasjonsstrategi.
TikTok har noe overraskende vist seg å være en effektiv kanal å bygge merkevare også i vår bransje, forteller Vivian Wee Flatnes, markedssjef i Wee.no.
– Fordi TikTok lenge har vært ansett som en underholdningsplattform for barn og ungdom, har vi ikke sett på kanalen som spesielt relevant for å nå våre målgrupper. Vi valgte likevel å teste det ut og fikk raskt mye respons – også blant godt voksne menn. Nå opplever vi at vi når ut til et publikum som vi ellers ikke ville nådd, sier markedssjef Flatnes.
I bransjesammenheng er nok denne satsingen temmelig unik, mener markedssjefen.
– Vi skiller oss definitivt ut ved å være den første utstyrsleverandøren mot anlegg, industri og landbruket som satser på TikTok, sier Flatnes.
Vivian Wee Flatnes
Mer effektivt enn ventet
Wee.no har så langt oppnådd betydelige visningstall, der enkelte videoer har fått over 200 000 unike visninger. Tallene fra kanalen viser at 57 prosent av følgerne på Wee.no sin TikTok konto er menn, og at nesten hver tredje bruker er over 35 år – en demografi som er relevant for Wee.no.
– Vårt fokus på TikTok er å bygge merkevaren til nettbutikken over tid, med godt og relevant innhold som gir betydelig organisk spredning. Selv om TikTok ikke fungerer som en salgsplattform for oss har vi mottatt tilbakemeldinger om at nye kunder har kommet til som et direkte resultat av vårt TikTok-innhold, sier Flatnes.
Når ut til flere
TikTok har utviklet seg til å bli en informativ plattform med innhold som treffer stadig flere nordmenn, og et bredt spekter av forbrukere. Ifølge kanalen selv har TikTok over 1,6 millioner norske brukere i måneden i snitt.
Iris Eyfjord Hreidarsdottir er ekspert på TikTok og fast innholdsprodusent for Wee.no. Hun mener TikTok er effektivt for bedrifter så lenge kanalen benyttes på riktig måte.
– TikTok skiller seg fra andre SoMe-kanaler ved å være et betydelig raskere medie. Her har du under to sekunder på å vekke seerens interesse, ellers velges videoen bort. Dermed stilles det helt andre krav til innhold og tempo, forklarer Hreidarsdottir.
Iris Eyfjord Hreidarsdottir
Egenproduserte musikkvideoer med bygdehits, der ansatte medvirker, er et eksempel på innhold som har skapt mye engasjement for Wee.no. Men også stuntreportasjer og quiz’er vekker interesse.
– Det mest populære innholdet spiller på humor, trender og musikkrelaterte innslag. Rask historiefortelling er essensielt, og innholdet bør være bransjerelevant. Vi har brukt kanalen til å gjøre seerne kjent med mange av medarbeiderne i Wee.no, og noen har blitt «kjendiser» på kanalen nærmest over natten, forteller Hreidarsdottir.
Vivian Wee Flatnes ønsker nå å utnytte det store potensialet i TikTok.
– TikTok gjør oss synlige for yngre aldersgrupper enn vi normalt henvender oss til, så dette er også en langsiktig plan. Nå håper vi at satsingen vil utgjøre en forskjell også på sikt, avslutter markedssjef i Wee.no, Vivian Wee Flatnes.
Se noen av våre mest populære TikTok videoer her!
Følg oss på TikTok!